Pripreme za zagrobni život - kako su se pokojnici mumificirali u Egiptu
Zagrobni život drevnih Egipćana oduvek je svojim misterioznim karakterom privlačio pažnju. Posebno je, naročito onima koji se bave konzervacijom tela, zanimljiv proces kao što je mumifikacija, odnosno balzamovanje i mumificiranje.
Stari Egipćani su verovali da čitav zagrobni život zavisi od načina očuvanja tela, i da u tom “drugom svetu” boravi Ka.Dobro očuvano
telo je kako je verovanje Egipćana nalagalo - bilo važan preduslov da pokojnik može
da nastavi “dobar” život na drugom svetu. Egipćani su se zato plašili da ostanu
bez tela pokojnika, pa su tražili zamene za telo koje su mogle,
bar magijski - da zamene preminulog. Pored skulpture koja je predstavljala tu
osobu, tu su bile i dvodimenzionalne predstave za telo preminulog (prikaz
pokojnika, prikaz mumije).
Naučnici i Egiptolozi su
utvrdili da se telo ukopavalo u vreo pesak kako bi
se prirodno isušivalo. To je usporavalo raspad mekih tkiva i zato su se oni
koji su bili zaduženi za pokojnikovo telo, birali da ih ukopavaju u pustinji, a
nikako na plodnom zemljištu.
Raspadanje tela se ubrzava
kasnije, kada se ono umotava u asure ili kožu. Posle toga se polaže u sarkofag.
Posebnom ceremonijom, sarkofag se polagao u specijalnu grobnicu, koja je
bila više ili manje bogata i ukrašena, u zavisnosti od statusa pokojnika. Vrhunac
u tom smislu su piramide ali i podzemne grobnice u Dolini kraljeva. Poznato je
da je upravo tu 1922. pronađena Tutankamonova grobnica – prepuna zlata u drugog
blaga od neprocenjive vrednosti.
Važno je
bilo sačuvati oblik tela, a primetni su pokušaji oblikovanja crta lica nekom
vrstom šminke.
Krajem
Treće ili početkom Četvrte dinastije vladara Egipta, počinje se sa praksom
uklanjanja unutrašnjih organa. To nije značilo da su ih odbacivali, već su ih
zasebno čuvali konzervirane u blizini tela. Posude za organe su bile zasebne pa
se tako posebno čuvala jetra, posebno creva, želudac… Posle vađenja i
pretvaranja unutrašnjih organa uglavnom u prah – sledio je proces mumifikacije.
Posude u
kojima su se čuvali mumificirani ili organi u prahu, su obično bile četvrtaste
kutije, a u periodu Srednjeg carstva, poklopci su pravljeni u obliku glave
pokojnika. Svaki poklopac je bio dodatno obeležen prikazom jednog od Horusovih
sinova koji su organe štitili. Na jug je postavljana posuda sa jetrom, a na
poklopcu je bio prikaz Amsetija čija je zaštitnica izida.
Na istočnoj strani prikaz Duamutef je na posudi
koja je sadržala želudac, pluća su bila u kutiji na severu sa likom Hapi na
poklopcu, dok je orjentisana ka zapadu bila posuda sa crevima i likom Kebehsenuefa.
Tkanina za
umotavanje tela se potapala u smolu a potom i u gips. Posebno su umotavani svi
udovi zasebno, prsti, polni organi, a crte lica se zasebno oblikuju.
Platnene
mumije iz Pete i Šeste bile su karakteristične i po tome što je za pokojnika
pravljna i posebna “idealizovana” posmrtna maska.
Kada je reč
o položaju tela u kome je sahranjivano - do Četvrte dinastije preovlađuje
zgrčeni položaj, na bok, a kasnije dolazi do bitne promene kada naglo raste
broj opruženih tela i to prvo kod pripadnika najviših slojeva društva, a potom
se širi i na niže slojeve.
U Srednjem
carstvu, ekonomsko i političko jačanje srednje klase, vodi do širenja tehnike
balsamovanja na širi krug društva, ali je kvalitet balsamovanja ipak i dalje nejednak
što govori o različitom imovinskom stanju. Prvi put se javlja uklanjanje
(odbacivanje) mozga.
U Novom
carstvu je postignut značajan napredak u usavršavanju tehnike mumificiranja.
Metode koje su korišćene, u svojim delima opisao nam je Herodot. On govori o 40
dana trajanja procesa, a moglo je biti ili duže ili kraće (za siromašne), čak i
do 120 dana ponekada, inače je trajao do 70 dana. Napominje i to da je “50 dana
je više nego dovoljno za uspešno mumificiranje”.
Unutrašnji
organi su mogli, ali nisu morali biti uklanjani, ali su uvek sahranjivani u
istoj ceremoniji sa mumijom. Inače, srce je uvek ostavljano na svom mestu, jer
je ono za Stare Egipćane bilo sedište inteligencije i životne snage, morala…
Iznad srca
se prilikom umotavanja postavljao predmet u vidu skarabeja i srca sa tekstom,
mahom iz “Knjige mrtvih”, da bi svedočio o pokojniku na onom svetu.
Ovi
predmeti nazvani amuleti - stavljani da bi zaštitili mumiju. U mumiju je umotavan
i svitak sa takođe sa tekstom, i stavljan je između nogu ili ispod jedne od
ruku.
Mozak je
uvek odstranjivan i odbacivan. U jednom trenutku, počinje da se koristi crni bitumen
jer je dobar konzervans, što je bilo dobro rešenje umesto skupocenih smola .
Upravo toj inovaciji dugujemo reč “mumija” koja je persijska reč za bitumen uz
arapsku varijantu “mumiya”.
Važno je
napomenuti da mumificiranje nije bilo puka zanatska veština jer to nije
bio cilj, već je trebalo “telo magijskim sredstvima napraviti mestom gde će
stanovati duša”. Zato su različite ritualne radnje obavljane u određenim
fazama procesa konzerviranja tela.
Izvori o
mumificiranju uglavnom su egipatski papirusi iz grčko rimskog doba - papirus Bulak 3 iz Kaira i papirus 158 iz
Luvra, koji su verovatno kopije starijih tekstova. Ne postoje likovne predstave
koje bi ukazale na sve faze mumifikacije (dekoracije grobnica, posude za
organe, ukrasi i natpisi na nekim sarkofazima). Poznato je da je uz mumije
često prikazan Anubis, koji je inače zaštitnik mumifikacije.
Sam proces
mumifikacije je smatran opasnim, nečistim i zato se prostorno izdvajao –
vršen je obično u blizini neke grobnice, uz nekropolu ili uz hramovski
kompleks.
U završnici
rituala, ispred same grobnice, obred otvaranja usta predstavlja poslednji čin
pred sahranjivanje mumije u grobnu odaju. Mumija je uspravljana ispred
grobnice a obred se obavlja posebnim instrumentom kojim sveštenik dodiruje
usta, ruke i noge mumije.
Obred se
obavlja i u grobnici gde sveštenik dodiruje instrumentom sve prikaze samog
pokojnika kao i druge predstave u samoj grobnici - statue, dvodimenzionalne
predstave, odnosno obred se obavlja na svemu što je u grobnici. Obred otvaranja
usta predstavlja otvaranje, oživljavanje svih čula, obnavlja život mumije i
sredstva pokojnika. Prethodno spremna jedna noga govečeta se prinosi licu mumije.
U “timu” za
mumificiranje je nekoliko ljudi.
Rezač –
otvara trbušnu šupljinu, vadi organe. Rezači su gledani kao “nečisti” i bili su pripadnici
najnižeg sloja društva.
Pisar –
nadzire rad.
Balzamer –
izvodi ritualne radnje, umotava telo u zavoje, nadzire sve faze, prilikom
obavljanja rituala nosi masku Anubisa.
Balzameri
su bili specijalizovani sveštenici, verovatno usko vezani za lekare. Funkcija
balzamera je pretežno bila nasledna, oni su ti koji zapošljavaju zanatlije koji
izrađuju kovčege, drvene figurine, itd.
Pomoćni
radnici – oni su prali telo pokojnika i radili slične stvari.
Foto: Piksabej
Izvor: Dnevnik jednog kosača
Коментари
Постави коментар